ܓ✿ راهی که زیر پاست، راهی دوباره بودܓ✿

ادامه "خرمالـــوی یاد" بلاگفا...

ܓ✿ راهی که زیر پاست، راهی دوباره بودܓ✿

ادامه "خرمالـــوی یاد" بلاگفا...

خبر من و احساس شما


دیروز امروز فردا


 امروز دوشنبه 21 تیر برابر با 12 ژوئیه و 29 رجب




اسپانیا،فاتح جام نوزدهم آفریقای جنوبی


 فقط خبر


 دهم ژوئیه 1800میلادی، لرد ریچار ولسلی Lord R. C. Welessley صاحب اختیار وقت کمپانی دولتی انگلیسی هند شرقی و فرماندار قسمت هایی از هند که به تصرف آن دولت درآمده بود در محل یک قرارگاه نظامی در بنگال غربی (کلکته) یک موسسه آموزش عالی ویژه شرق شناسی و زبانهای هندی به نام کالج فورت ویلیام Fort William College تاسیس کرد. هدف باطنی وی از این کار، پایان دادن به اقتدار و نفوذ زبان پارسی در شبه قاره  بود. زبان پارسی در تمامی دوران حکومت تیموریان بر هند و مخصوصا از زمان پادشاهی همایون شاه، زبان رسمی دولت هند شده بود و بسیاری از کتاب های منتشره در ایران زمین (ایران بزرگتر ـ در شرق محدود به سیردریا تا سند) در هند انتشار یافته بود و در این شبه قاره، ملاک داشتن سواد؛ خواندن این کتاب های پارسی و به ویژه دیوان اشعار (حافظ، سعدی، فردوسی و ...) بود. پس از قتل نادرشاه در کودتای قوچان، انگلستان که راه را برای خارج ساختن حکومت هند از دست تیموریان و حکام محلی (راجه ها) و قطع نفوذ ایران، پارسیان و زبان پارسی هموار دیده بود؛ برنامه تملک هندوستان و نفوذ فرهنگی خود در این شبه قاره را از حذف زبان پارسی آغاز کرده بود. کار اصلی کالج ویلیام ترجمه کتابهای پارسی به اردو و سایر زبانهای محلی هند و آموزش زبان انگلیسی و بسط این زبان و دوستی کردن با پارسیان هند بود. انگلیسی ها که از قصه سنجان (سنگان) و جریان مهاجرت ایرانیان به هند و استقرار در گجرات و رواج زبان پارسی آگاه بودند و سرسختی و توان ایستادگی آنان را می دانستند درگیری را به مصلحت ندانسته بودند. می دانیم که زبان های پارسی و سانسکریت هند خویشاوند هستند و اردو با اندکی تفاوت در گرامر، همان پارسی جدید و قدیم به علاوه واژه های به عاریت گرفته پارسی از عربی است.

.

.

.

12 ژوئیه سال 605 میلادی، ارتش ایران به تصمیم خسرو پرویز، شاه وقت، برای جنگ با روم شرقی از دو سمت - جنوب شرقی و جنوب غربی - به سوی قلمرو این کشور به حرکت درآمد. واحد های این دو ستون پس از تصرف سوریه و ارمنستان، در سال 608 (دو سال پیش از بعثت پیامبر اسلام) از کوههای «تاروس» گذشتند تا به سوی قسطنطنیه (استانبول امروز) پیش تازند.

تاریخ، از این لشکر کشی به عنوان جنگ غیر ضروری که باعث تضعیف هردو امپراتوری و از بین رفتن هر دو دولت ــ یکی پس از دیگری شد نام برده است.

این تجربه تاریخی در قرون معاصر سبب شد که بسیاری از ملل از جمله ایالات متحده آمریکا در قوانین اساسی خود «جنگ غیر لازم» را منع کنند. بسیاری از اصحاب نظر، لشکر کشی آمریکا به عراق و تصرف این کشور در بهار سال 2003 میلادی را یک جنگ غیر ضروری خوانده اند. پس از توپ و تشرهایی که دولت واشنگتن در زمستان 2005 و ژانویه 2006 به ایران زد و اخطارهایی را که در رابطه با فعالیت های هسته ای داد و احتمال حمله نظامی می رفت مفسران آمریکایی در مقالات خود در مارس 2006 ضمن یادآوری لشکرکشی غیرضروری سال 605 خسروپرویز به روم، اندرز دادند که سیاست «کابوی بازی» که ممکن است به جنگ غیر ضروری منتهی شود کنار گذارده شود که بعدا انعطاف هایی در این سیاست مشاهده شد.

.

.

.

 ژولیوس سزار، امپراتور روم که 12 ژوئیه سال 100 پیش از میلاد (روزی چون امروز) به دنیا آمد و پانزدهم مارس سال 44 پیش از میلاد در سنای روم ترور شد، در همین روز در سال 47 پیش از میلاد سنای روم را مجبور به قبول این باور خود کرده بود که ایران را به دلیل هوش سرشار و وطن دوستی مردمش از برنامه لشکر کشی های آینده او حذف کند. وی در آن جلسه سنا گفته بود که به نظر او ایران ـ با توجه به هوش و استعداد و خصال مردمش ـ قدرتی پایدار و همیشگی است. شرح مکتوب این مذاکرات سنای روم تا به امروز باقی مانده است.

 .

 .

 .

ساعت 21 و 34 دقیقه 13 ژوئن سال 1977 جریان برق شهر نیویورک قطع شد و بخش بزرگی از این شهر در تاریکی فرو رفت ، غارت شد و... . وسعت غارت به حدی بود که پلیس بیش از سه هزار غارتگر را دستگیر کرد. این رویداد پر معنا مدتها از لحاظ کشف علل و اسباب تحت بررسی جامعه شناسان بود که چرا در نیمه دوم قرن 20 و در شهر نیویورک که مقر سازمان ملل است چنین قانون شکنی روی داده بود. این وضعیت، تمدن و قانونمندی بشر معاصر را زیر سئوال برد که خود را کاملتر از هم نوعنان گذشته می خواند.



همین ^_^

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.