ܓ✿ راهی که زیر پاست، راهی دوباره بودܓ✿

ادامه "خرمالـــوی یاد" بلاگفا...

همطاف در سرزمین اولین ها - تبریز 1

سلام

...

قبل از سفر، علاوه براینکه بلیط های قطار رو اینترنتی تهیه کرده بودم. اتاق هم رزرو کرده بودم (نزدیک راه آهن - هتل دریا). از تهران صبح زود چهارشنبه 21 مرداد رسیدم تبریز (البته با تاخیر 45 دقیقه ایی – در بلیط ساعت ورود به مقصد 06:45 ثبت شده بود)

گشتی کوتاه در ایستگاه زدم. ساختمان راه آهن شبیه مشهد و تهران بود البته در سایز کوچکتر...

ایستگاه راه آهن تبریز

در نزدیکی قسمت اداری ویترینی تعبیه! شده بود که اشیا و ابزار قدیمی مثل گوشی های تلفن و ماشین تحریر و ... درآن به نمایش گذاشته بودند.

تلفن های اولیه!

در سویی دیگر تابلو نوشته ای، نظرم رو جلب کرد

لیست اولین های تبریز

تبریز را شهر اولین ها نامیده اند و این به خاطر آنست که یکی از اولاد خلف‌ِباعزمِ این دیار، با کوچک شمردن دشواری‌های بزرگ، قدم پیش گذاشته و با گشودن راه نوینی در پیش پای هموطنانش، آنان را با یکی از اصول تمدن جدید آشنا ساخته است.

خیلی از مظاهر تمدن مدرن برای اولین بار در تبریز دایر شده است .

اولین چاپخانه    تاریخ تأسیس: 1232 ه.ق           مؤسس: میرزا زین‌العابدین تبریزی

اولین روزنامه نگاری ملی تاریخ انتشار: 1292 ه.ق         ناشر: آقا محمد طاهر تبریزی

اولین دایره المعارف اسلامی تاریخ: 1218 ه. ق  مؤلف: میرزا محمد حسن زنوزی تبریزی (فانی)

اولین مدرسه کرو لال ها    سال تأسیس: 1303 شمسی             مؤسس: جبار باغچه‌بان

اولین کتابخانه عمومی تاریخ تأسیس: 1300 شمسی                  مؤسس: محمد علی تربیت

اولین شهری که در ایران صاحب تلفن شد  تاریخ: 1280 شمسی   به همّت: قاسم خان والی

اولین برج آتش نشانی   تاریخ افتتاح: 1296 شمسی

اولین بلدیه (شهرداری) تاریخ تأسیس: 1287 شمسی

اولین نظمیه   (پلیس شهری و ژاندارمری)      تاریخ: 1286 شمسی

اولین خیریه غیردولتی  تاریخ تأسیس: 1326 شمسی      مؤسس: جمعیت خیریه نوبر تبریز

و

با تاکسی راه آهن رفتم هتل. پس از معرفی خودم تقریبا 5 دقیقه منتظر ماندم تا فراخوانده شدم و پس از پُرکردن فرم مهمان، کارت اتاق را تحویلم دادند. اتاقی در انتهای یکی از راهروهای طبقه سوم با پنجره رو به خیابان

اتاق 326

تا چمدان را باز کنم و وسایل ضروری رو جابجا کنم شد 10 صبح!

همان حوالی با میزبان تبریزی ام هماهنگ کردیم. قرار میدان ساعت

متاسفانه کِرِم ضدآفتابم رو جا گذاشته بودم و خورشید خانم هم خیلی سفت و سخت حضور داشت.

ولی خوشبختانه روبروی هتل، ایستگاه اتوبوس BRT بود. (ساکنین تبریز هم مثل مشهد از کارت به جای بلیط اتوبوس استفاده می کنند. کرایه با کارت 360 ت و نقدی 500 ت )

کارت بلیط الکترونیکی-جایگزین مناسب برای پول نقد

اتوبوس تمیز و خنک و نو بود. ایستگاه بازار، پیاده شدم و پس از یافتن دوست مجازی، تبریز گردی‌مان شروع شد... بروایتی این دوست ما شناسنامه زنده تبریز بید.  وارد خیابان تربیت شدیم ( شانزلیزه اول) پس از بازار طلافروشان امیر و تیمچه امیر و حیاط امیر پیاده رسیدیم به بازار سنتی تبریز. بزرگترین بازار  سرپوشیده

محدوده بازار

بازار مظفریه

در دو سوی سرای مظفریه بساط چای برقرار بود.  پس از این بازارگردی و نخوردن چای از دیـــــروز، این استکان چای واقعا چسبید

برای ناهار رفتیم چلوکبابی حاج علی، داخل بازار (انتهای راسته بازار - اول بازار صندوق فروشان)

گویا قدمت این چلوکبابی به یک قرن پیش بر می‌گردد. عکس های قدیمی روی دیوار قدمت آن را نشان می‌دهد. در قسمت پخت کباب، تابلویی به دیوار نصب شده که روی آن نوشته شده: «کبابی که شما میل می‌کنید در مقابل وجه مصالحه می‌شود» که همین مسئله نشان می‌دهد حاج‌علی به کار خودش ایمان دارد.

چلوکبابی حاج علی

داستان جالبی درباره این چلوکبابی وجود دارد. گویا مرحوم تختی، همراه با ملی پوشان کشتی در سفر به روسیه سری به این رستوران زده و ناهار مفصلی خورده بود. این کباب آنقدر به دل تختی نشسته که گفته: یعنی می‌شود باز هم لذت غذاخوردن را در این کبابی بچشیم؟

بعد از خوردن نهار دوباره پیاده رفتیم تا انتهای بازار (در مسیر هرچندوقت یه بار سوژه بود برای عکس انداختن)

این در چوبی به زیرزمین یا انباری مغازه راه دارد

...

از آنجا هم راهی مسجد صاحب‌الامر شدیم و از موزه قرآن‌وکتابت دیدن کردیم.

مسجد صاحب الامر

موزه قرآن و عترت

از همان خیابان تربیت برگشتیم. در جای جای این شانزلیزه مجسمه هایی قرار داشت... بستنی فروش، واکسی و...

...

با اتوبوس راحت و سریع برگشتم ( از دکه یه کارت بلیط تهیه کردیم ها )